Sunday, April 22, 2012

My father had an accident!!!!

21 April 2012...
10.50am

H/p aku tibe2 je berbunyi... ring..ring.... tngok2 mama kol... so.. aku angkat la.. mcm biasa... mama kol dr UUM.. mama hari ini ada kuliah( mama melanjutkan pelajaran 'Master' dlm bidang bahasa dkt Universiti Utara Malaysia).. mama aku buat PJJ(pengajian jarak jauh) so setiap hari sabtu dia ada kuliah... tiba2 suara mama berubah semasa bercakap dengan aku.. mama cakap.. 'hanis... sabar nah... mama nak bgthu sesuatu ni...jng panik'.. berderau darah aku.. aku dpt meng-agak sesuatu yg buruk telah berlaku dan hati aku bergitu gementar dan ingin bertanya dengan lebih lanjut... 'ya mama.. ada apa??..okey.. cek tak panik' ('cek' bermaksud saya dlm bhsa Kedah)...mama kemudian menyambung bicara... 'AYAH ACCIDENT'...reaksi aku..."dengan apa???"...mama kembali meyambung cerita... "DENGAN LORI"...tiba2 aku rasa jantung aku bagaikan berhenti seketika... gelap semua... aku panik.. tapi aku tak tunjuk dkt mama....mama kembali meyambung bicara..." Hanis bawak adik-adik pg hospital..bawa keta hati2..." mama skrg dkt Changloon ni.. tngah tunggu bas/teksi"... aku dengan pantas memanggil adik aku.. aku tidak dpt tahan sebak/hiba di dada terus bercakap kpd adik2 yg ayah kemalangan... nasib baik adik aku yg tengah belum keluar lagi.. dia nak pergi tuition naik moto dipandu oleh dia sndiri...so.. kami tunggu mama dkt Shahab Perdana(stesyen bas)...

12.30pm

kami sampai dekat Hospital... bus yg mama naik dr Changloon sampai tepat pukul 12 tgh hari... kami bergegas ke unit kecemasan... then nampak Mak Lang and Mak Njang( saudara kandung ayah) mereka nampak gelisah sekali.... mereka memberitahu ayah aku tengah dirawat... kami kemudian masok bergilir2 melihat ayah aku... aku rasa sebak/hiba sngt bila tngok baju ayah berdarah2.. tngan bengkak... dokter bagi tahu.. tulang tangan ayah(tulang kecil dan siku) hancur... dan tulang lengan terkeluar dr sasaran... aku tngok ayah sesekali meraung kesakitan.. aku sedih sngt cz ayah seorang yang tahan sakit.. dia takkan bising atau menjerit kalu terkena sesuatu yang menyakitkan contohnya, dahulu ayah aku pernah kena kepit/cengkam oleh ketam yang hidup sewaktu ayah aku hendak menbersihkan ketam tersebut, ternyata ketam itu masih bernyawa dan mengetam/mengepit jari ayah aku hinga 'nampak tulang' itu la kedalaman yg ingin aku gmbarkan... ayah aku just gelak je... darah banyak time tu... aku dapat bayangkan.. bertapa sakitnya ayah time accident ni.. yelah tulang hancur... aduh.. kesian ayah.. ayah seorg yang banyak berjasa cz ayah ialah ketua kampung... ayah selalu berbakti kpd org2 kmpung.dan tak pernah mengabaikan org kampung. mcm2 jasa ayah aku...aku jadi pilu mengenangkan nasib ayah... kecian ayah.. terkenang kembali perkara semalam... dimana aku telah masak nasi beriani dan ayam merah... ayah just makan cikit sngt... ahli keluarga yang lain semua mkn habis....tak pernah2 kalu aku masak ayah makan cikit... dia kata dia tak lalu nak makan... pg td pun  sewaktu beli makanan utk sarapan..dia tak makan.. so hari ni dia 'operation' dia x mkn cz dokter suruh puasa...kesian ayah... hm... sedih sngt2...

 22 April 2012- 27 April 2012

Ayah setiap malam sakit dia bertambah terok, jadi, kami sekeluarga kena selalu jaga ayah. nasib baik ayah layak duduk wad first class dkt hospital tu.. malam-malam.. kami tido je dkt hospital tu beralaskan toto dan tikar.. ha.. best tw... mcm hotel pun ada.. 1 bilik sorang pesakit je.. selesa sangat... makanan yg disediakan pun sedap.. heheh.. ayah x selera makan akibat sakit.. jd, saya la yg habiskn makanan tu.. huhuhu... erm.. pagi2 adik2 nk pergi sekolah, mereka dh prepare baju sekolah yg tlh disterika di dalam keta.. so, x de la susah nk kena berulang alik..rumah dng hospital buklan dekat... 13km kot...ada satu hari tu, aku tak ingat hari apa.. time tu ayah kena asthma... terok sngt... aku tngok ayah sesak nafas.. aku jadi panik... aku cepat2 panggil nurse... alhamdulillah..selepas ayah diberi oksigen.. ayah semakin pulih..selama seminggu aku tugas jaga ayah bergilir2 dgn mama... dan bila malam, kami 1 family tido dekat hospital... pada hari jumaat, 27hb.. ayah keluar hospital dan balik rumah.. untuk hari-hari seterusnya.. aku akan bawa ayah untuk cuci luka pembedahan di hospital/atau klinik berdekatan.. tlg doakan ayah saya cepat sembuh ya?? amin.......

Ring...Ring.. My handphone was ringing.. It's was my mom.. I pick up the phone call.. My mom call from her university... On that day my mother having  classes ..  she further her studies at master level at University Utara Malaysia, Sintok, Kedah. My mom suddenly told me to be calm because she want to say something that may make me get shock.. My mom told me that, my father had an accident with a  lorry!!!.. My  heartbeats stop for awhile.. my tears suddenly come like a heavy rains.. My mom get ready go back to home..she ask me to pick up her at bus station.. and after that we went to the hospital where my father had been in.. I saw my aunts waiting at an emergency room corner.. they are crying and pray for my father.. My mom, sisters and I went to saw my father.. I saw my father was got bleeding.. especially at his hand.. his cannot control his pain and scream when the doctor want to straight his left hand bone to the original place.. the doctor doesn't know that my father not only have broken bone.. but his also have broken elbow.. when the doctor saw my father condition, he quickly do x-ray and he saw my father real condition..the surgery had done on that day at 7.30 pm until 2.30 am... Me and my sisters stayed at home.. because my mom wants me to make sure my sisters get enough sleep and ready to go to school on the next day.. Honestly, I can't sleep at the night.. I thinking about my father at the operating room.  My father was placed at first class room(after the operation was done)..On the next day, I came to visit my father at hospital.. My father looked weak.. I changed my schedule with my mom to take care of my father at hospital..At night, my mom had take care of my father at the hospital and I was take care of my two sisters at home..That became my responsibility. I need to sent my two sisters at school every morning and pick-up them back from school.  Many visitor a.k.a my father's friends came to visit my father..My father conditions became worst when he was attacked with asthma at every night.. My mom, me and my two sisters was slept at the hospital to accompany my father..Fortunately, my father became more good/look more healthier after the next day. On 27 April 2012, my father had discharged from the hospital.
             
Tangan ayah saya kesan daripada kemalangan dengan lori( tulang patah 6, siku hancur)
My father's hand  impact from the accident

ahli Adun pokok sena,dtg melawat ayah
a politician's came to visit my father

ll

 


Wad yang selesa untuk ahli keluarga/rakan2 dtg melawat ayah saya
the ward is so comfortable and easier for family and friends come to visit my father


Saya harap bapa saya akan pulih tidak lama lagi.
I hope my father will recover soon.



Pemandangan diluar tingkap wad yang sangat cantik(bandaraya Alor Setar)
the view outside the window of the ward are very beautiful
Bergambar sebelum pulang ke rumah
we took some pictures before leaving the ward and back home





Bilik air wad yang selesa
the ward have a comfortable bathroom




No comments:

Post a Comment

Let me know what do you think about this topic ?