Sunday, April 1, 2012

Jangan berlagak boleh tak??

Assalammualaikum.. dan hai kepada semua,

entry kali ini, saya nak bercerita sedikit tentang sikap masyarakat kita terutamanya kepada peniaga yang sudah maju atau pelanggan ramai dtg makan dekat restoran mereka.. saya just nk tegur.. jangan ANDA SOMBONG DAN ANGKUH KPD PELANGGAN ANDA YE? ALLAH YG MENENTUKAN REZEKI ANDA!!!!!!...

kisah 1
kisahnya bermula apabila hari last saya dekat UiTM Seri Iskandar.. lepas present praktikel report dan presentation, saya, my love dan kawan2 tersayang(tengku n enab).. pergi la makan dekat SATAY BOTA... memang terkenal satay tu.. so, apabila kiteorang duduk, datang lah seorang PEREMPUAN ni, a.k.a PELAYAN RESTORAN..dengan muka masamnya dan angkuh.. takpela.. saya dan kawan2 rilex aje.. kiteorang pun pesan la satay (asing-asing untuk setiap orang) then PEREMPUAN tu kata, " x boleh ek pesan asing-asing kena sekalikan" okey, fine... dah la nada suara dia kurang ajar...kiteorang still okey lagi.. time PEREMPUAN TU HANTAR SATAY.. bayangkan.. kiteorang dh la order banyak... lepastu boleh pulak dia satukan semua satay tu, kiteorg ada yg order satay perot(15 cucuk), satay ayam(25 cucuk) daging(15 cucuk)..ha.. macam ne tu nak asing kan kite punya? kang terambil kawan punya satay, kecian dia... aduh.. then saya cakap "kak, boleh tak saya nak pinggan? sbb nak asing2 kan satay ni.. nanti senang".. then PEREMPUAN tu ckp "eh, xboleh la mcm tu.. susah la.. kalu  satu pinggan boleh la".. then saya ckp" owh.. okey.. bg la satu" dh la pinggan satay yang dia satukan satay tu kecil.. bayangkan..satay banyak... takkan kiteorang nak kongsi? kesian kwn2 and my love saya... diorg mesti segan nak kongsi satu pinggan... saya punya la sabar.. begitu jugak dngn mber saya... diorg pun sabar jugak.. dah la POMPUAN tu bg kuah satay tak cukup... geramnya...then POMPUAN tu bg pinggan yang saya mintak.. dia lempar je kot... ya allah.. punya la sakit hati... kenapa dia buat kiteorg mcm ni? dia pun umur lebih kurang kiteorg je.. tak payah la nak kurang ajar sangat... then time dh hbis makan, ade banyak satay lebih di dalam pinggan, kiteorang mintak la nak bungkus... kiteorg minta dia tlg bungkuskan sbb kebetulan dia lalu dkt kiteorg.. then dia cakap "ambik pinggan tu, pergi bg dekat tempat bungkus satay tu".. YA Allah.. punye la panas hati kiteorg...kiteorg pun pergi dkt tmpat bungkus satay tu dengan rasa sakit hati...kenapa la ye anda berlagak sangat? muka kiteorg ni singkit sngt ke smpai x layak anda layan kiteorg sebagai pelanggan???!!!!!!-bicara di dalam hati aku lagi..


kisah 2

kisah ni berlaku semalam, time aku bawa adik2 g makan dekat 'food court' Star Prade, Alor Setar.. aku pun pergi la order dekat counter kedai makan tu.. nama dia 'MASAKAN LUBNAN'.. ha.. sapa org2 kedah.. boleh la ye pergi 'ushar' dekat food court tu.. first aku tanya, "mak cik, boleh saya tanya, 'lazania' tu apa?" then dia jawab.. " u tak payah order 'lazania' drpda order 'lazania' baik order nasi ayam".. tersentak hati aku... aik? ingat aku x pandai makan ke??? aku bermonolog di dalam hati.... then aku tanya " kenapa mak cik?" .. mak cik tu just diam buat tak tahu je... then aku cakap lagi " mak cik, lazania tu letak cheese ke atas dia?" then dia buat tak tahu lagi... kali ketiga aku tanya dia x cakap  "u order nasi ayam lah!"... mak oi.. aku yang nak makan.. dia pulak yg tentukan? bicara hati kecilku.. aku dh lapar sangat time tu.. terus order nasi ayam... so.. time nk bayar.. aku nk mintak sos cili, cz aku nmpak sos cili dkt tmpt tu.. then aku ckp.. " boleh saya mintak sos cili?" dia ckp takde... aku tak puas hati cz tepi dia je sos cili tu..." tu, sos cili?" then dia ckp, "saya dh letak cili dekat nasi tu".. dia berkeras xnk bagi jugak.padahal xde pun sos die letak.. aku pun bayar n pergi dengan rasa hampa.. 


teguran

kenapa ye masyarakat melayu yg dh maju dlm perniagaan berlagak sangat? bukan smua, tp saya sudah banyak kali terkena.. rasa sakit hati dan hampa pun ada... apa motif diorg? tak takot ke Allah tarik balik rezeki tu??..moga2 Allah memberi mereka kesedaran..

No comments:

Post a Comment

Let me know what do you think about this topic ?