Thursday, June 28, 2012

Pengalaman berkerja sebagai staff Celcom

Salam semua.. apa khabar?
erm... tajok kali ini tentang aktiviti 'event' yang aku kena sertai semasa berkerja di syarikat telekomunikasi Celcom(dealer Celcom).. ok.. time aku mintak kerja tempoh hari aku diberi tugas untuk jaga kiosk Celcom.. iaitu, di Sahab Perdana, Airport Negeri Kedah, Pekan Rabu dan Terminal Shahab Perdana.. erm.. kami staff-staff Kiosk Celcom kena jaga kaunter untuk customer bayar bill, beli prepaid..postpaid(broadband dan line telefon) dan apa-apa produk mengenai Celcom... tp... aku ni bukan sahaja duduk dkt kiosk sahaja... aku selalu join event maksudnya.. aku join krew2 event untuk pergi ke sesuatu tempat untuk promote produk celcom...bertuah aku dpt join even.. cz melalui even.. aku dapat pengalaman untuk membuat 'sale' iaitu dengan cara aku pergi cerita dekat setiap customer yang aku jumpa dan aku ceritakan kepada mereka tentang produk celcom... terserah kepada customer itu untuk beli atau tidak.. yang penting aku dah melaksanakan tanggungjawab aku... sepanjang tempoh aku kerja.. xda la aku kena maki dengan customer lagi.. alhamdulillah la... pengalaman aku join even ialah time dekat Dewan Kodiang,Kedah.. time tu Dato Mukhriz datang bagi Laptop 1 Malaysia kepada orang2  yang layak menerima... time tu first aku pergi event.. dah le xda pengalaman nak jual-jual ni..alhamdulillah..walaupun first time aku jual.. aku dpt jual 5 broadband..dh la time tu persaigan hebat... mana taknya.. telco Maxis kat situ jer ada 3...  Celcom ada 3(temasok kami) then TM pun ada gak... memang bersaing kot... orang yg dapat notebook tu bukan datang semua nak beli broadband.. so.. memang persaigan sengit... then lagi satu even dekat Naka, Kedah... kami kena promosi broadband dekat orang Siam... time tu pemberian notebook 1Malaysia jugak kepada masyarakat Siam... korang thu tak... kami satu-satunya dealer celcom dekat situ yangdatang.. then baru jer turun tiba-tiba2 kena halau... ada la org dari Maxis dan org dari Lenovo halau kami.. diorg cakap Celcom xda line kat situ dan diorang cakap ini arahan daripada Dato yang nak bagi notebook tu. cz Dato tu xmahu tanggu risiko if anythings happen...padahal supervisor aku pakai Samsung Galaxy dan pakai internet dari Celcom.. ada jer line.. siap boleh bukak youtube,facebook dan macam2 lagi... lepastu.. line dia laju plak tuh.. memang time tu.. bila kami kena halau sedih gler ar.. penat kot datang jauh2 tiba2 kena balik... then supervisor aku cakap jangan balik dan tunggu sampai event habis..then semasa Dato menyampaikan ucapan.. kami dan krew2 rasa pelik cz Dato sebut kegunaan internet amat penting  dan ada sebut pasal broadband.. padahal menurut orang2 Maxis dan Lenovo diorg bagi thu yang kami Celcom xboleh niaga... so.. perasan ragu2 mula muncul didalam diri kami.. then semasa tengah tunggu acara pemberian notebook 1Malaysia tu.. adela orang-orang Dato lalu dekat aku.. dia tanya "adik orang Celcom kan?kenapa tak bukak gerai untuk niaga?" aku pun apa lagi.. cerita la apa yang berlaku.. rupa-rupanya... kami telah TERTIPU!!!... Terbukti Dato benarkan kami berniaga dekat situ dan kawasan itu mempunyai liputan 3G!!...Arggghhh.. nasib baik kami tak balik jer time orang2 Maxis dan Lenovo tu halau kami cz kononnya Dato xbagi kami niaga cz kawasan tu xda line konon.. semuanya sebuah penipuan!!... geramnya!!.. busuk betul hati diorang! sanggup menggunakan nama Dato untuk menumpaskan kami... dan ternyata Maxis yang takda line kat situ.. buktinya?? salah seorang crew event Maxis member kepada kawan aku.. then budak yang crew Maxis tu pakai iPad dan internet Maxis... kawan aku tngok la dia bukak internet dekat iPad dia.. aku pun tengok sekali... then.. internet tidak dapat loading dekat iPad tu.. hah.. terbukti la sekarang!.. geram betul la...aishh... to all my readers... jangan la cepat percaya apa yang orang kata ek?? hati manusia ni jahat... pendengki... so... korang kena la berhati-hati... so.. apepun.. aku bersyukur cz dapat pengalaman dalam mengikuti ke event2 untuk menjual produk Celcom.. sekian untuk kali ini... InsyaAllah.. kita akan bertemu lagi di entri yg berikutnya.. Salam...

No comments:

Post a Comment

Let me know what do you think about this topic ?